امکانات و مزایای داشبورد مدیریتی

داشبورد مدیریتی ابزاری جهت ارائه گرافیکی مهم ترین اطلاعات مورد نیاز برای رسیدن به یک یا چند هدف مشخص در سازمان است؛ که در یک صفحه با دقت و نظم چیده شده اند، تا مدیران بتوانند با یک نگاه وضعیت موجود را نظارت کنند و بر اساس آن تصمیم گیری کنند. یکی از قسمتهای مهم یک BPMS واقعی، ارائه امکاناتی برای طراحی و نمایش داشبوردهای مدیریتی در سازمان است.

مدیریت مؤثر شامل ۲ بعد است: فعال و تحریک نمودن روندهای مثبت و کاهش تأثیر روندهای منفی. مدیران پیش از تفکر در زمینه روندهای مثبت، می‌بایست روندهای منفی را شناسایی نمایندکه داشبوردها برای انجام این امر، فوق‌العاده اند.

زمانی که روندهای منفی شناسایی، جمع‌آوری و تحلیل شدند، می‌بایست آن‌ها را تصحیح نمود. وجود داشبوردهای مدرن و نیز امکانات پیشرفته آنها، حذف روندهای منفی تسهیل گردیده است.

داشبوردها همچنین، با ارائه اطلاعات بهینه(دقیق و به هنگام)، مسئله تصمیم‌گیری را پشتیبانی می‌کنند. و باعث بهبود کارایی تصمیماتی که به تازگی اتخاذشده‌اند، میشود. در نتیجه تصمیمات، آگاهانه تر اتخاذ می‌شوند که بر پایه اطلاعات بهینه بوده و مسلماً این مسئله، بر عملکرد شرکت تأثیر خواهد گذاشت.

هرگز نمی‌توان به سادگی عملکرد و کارایی واقعی شرکت را اندازه گرفت. حتی عملکردی که از بیرون خوب به نظر برسد، ممکن است در واقعیت خیلی بدتر از آن چیزی باشد که تصور می‌کنیم و نشانه‌های بیرونی آن هنوز بروز نکرده باشند. داشبوردهای مدیریتی با ارائه تحلیل عمیق، این امکان را به مدیران می‌دهد تا با اندازه‌گیری معیارهای کارایی شرکت (پیش از آنکه خیلی دیر شود و دیگر نتوان تغییر اساسی روی آن اعمال نمود) در برابر ناکارآمدی‌ها واکنش نشان دهند. این امر در راستای کاهش خسارت‌های احتمالی و افزایش درآمد، ضروری است در جایگاه مدیریت امروزی، جایی برای تصادف یا شانس وجود ندارد. همه چیز باید کامل و سنجیده باشد. در نتیجه‌ی این امر، مدیران، بخش اعظم توجه خود را معطوف به استراتژی های کلی شرکت (که تمامی تصمیمات بعدی بر مبنای آن‌ها خواهد بود) می‌نمایند. داشبوردهای مدرن که به نوعی اولین حلقه ارتباطی میان مدیر و داده‌های شرکت هستند، نه تنها باید خلق استراتژی را برای مدیران آسان کنند، بلکه می‌بایست استراتژی های فعلی را کنترل و بهبود نمایند.

از مزایای داشبورد مدیریتی به صورت کلی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توانایی تصمیم گیری آگاهانه تر بر اساس اطلاعات کسب و کار جمع آوری شده
  • ارائه تصویری کارآمد از عملکرد سیستم
  • ایجاد توانایی در شناسایی و تصحیح روندهای منفی
  • قابلیت اندازه گیری کارآمدی و ناکارآمدی سیستم
  • توانایی در تولید گزارشهای جزئی از روندهای جدید
  • توانایی تصمیم گیری آگاهانه تر بر اساس اطلاعات کسب و کار جمع آوری شده
  • ایجاد تراز بین استراتژیها و اهداف سازمانی
  • ذخیره زمان در ایجاد گزارشهای سازمانی
  • ایجاد دید کلی و سریع از عملکرد سیستم
  • نظارت بر عملکرد سازمان و واحدها
  • کمک به تصمیم گیری سریعتر و بهتر
  • نمایش وضعیت کل سازمان در یک نگاه
  • دسترسی سریع به اطلاعات از مجموع چند منبع
0 پاسخ

ارسال دیدگاه

لطفاً دیدگاهتان را برای ما بنویسید
(با تکمیل فرم زیر، دیدگاه شما ثبت و به زودی منتشر خواهد شد).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *