هوش تجاری چیست؟

سیستم‏های هوش تجاری (BI) می‏توانند به شرکت‌ها در شناسایی روندهای بازار و مشکلاتی که باید مورد توجه قرار بگیرند، کمک کنند. هوش تجاری (BI) یک فرآیند مبتنی بر فناوری است که به‌منظور تحلیل داده‏ها برای کمک به مدیران ارشد، مدیران میانی و سایر کاربران برای اتخاذ تصمیمات بهینه به‌کار برده می‏شود.
هوش تجاری (BI) شامل مجموعه‏ای از ابزارها، برنامه ‏های کاربردی و متدولوژی‏ها است که با جمع‏آوری داده‏ها از منابع درون سازمانی و برون سازمانی، داده‏ها را برای تجزیه و تحلیل آماده می‏کند، امکان اجرای پرس و جو (Query) را مهیا می‏سازد، گزارش‌ها و داشبوردها را ایجاد می‏کند به نحوی که این گزارش‌ها را در اختیار تصمیم‏گیران و همین‏طور کارکنان BPMS قرار گیرد.

هوش تجاری (BI) شامل مجموعه وسیعی از برنامه ‏های کاربردی نظیر: تحلیل‏های موردی و پرس و جو (Query)، گزارش‏ ساز، پردازشگر تحلیلی آنلاین (OLAP)، هوش تجاری موبایل، هوش تجاری بلادرنگ، هوش تجاری عملکردی، هوش تجاری و سرویس ‏های ابری، هوش تجاری متن باز، هوش تجاری اشتراکی و هوش منطق ه‏ای است. تکنولوژی هوش تجاری همچنین شامل نرم افزارهای بصری ‏سازی داده برای طراحی نمودارها و سایر داده نمایی ‏ها وابزارهایی برای ساخت انواع داشبوردها می‏شود. برنامه ‏های کاربردی هوش تجاری را می‏توان از کمپانی‏ های متفاوتی خریداری کرده یا آنکه به‌صورت یک پلت‌فرم مجتمع از یک کمپانی تهیه کرد. برنامه‏ های هوش تجاری همچنین می‏توانند ترکیبی از انواع تجزیه و تحلیل پیشرفته را ارائه دهند، مانند داده‌کاوی، تحلیل‏های پیشگویانه، متن کاوی، تحلیل‏های آماری و تحلیل کلان داده‏ها.
در بسیاری از موارد، پروژه‏های تجزیه و تحلیل پیشرفته به‌وسیله تیم‏های جداگانه‏ای از کارشناسان داده، متخصصان آمار، مدل‏سازان و سایر متخصصان تحلیل رهبری و مدیریت می‏شوند، درحالی‌که تیم هوش تجاری بیشتر بر پرس‏ و جوها (Query) و تحلیل‏های داده‏ های کسب‌ و کار نظارت می‏کند. داده ‏های هوش تجاری معمولا در یک انبار داده یا یک داده گاه (Data mart) کوچک‌تر که زیرمجموعه ه‏ای از اطلاعات شرکت است ذخیره می‏شوند. به علاوه، سیستم‏های Hadoop به‌صورت گسترده به‌عنوان انباره ‏ها در معماری‏های هوش تجاری و مخصوصا برای داده‏های بدون ساختار، فایل‏های لاگ و گونه‏ های دیگر کلان داده‏ها استفاده می‏شوند. قبل از آنکه این سیستم در برنامه ‏های کاربردی هوش تجاری استفاده شود، داده‏ های خام از منابع مختلف باید مجتمع می‏شدند و به وسیله ابزارهای کیفیت داده بررسی می‏شدند تا از صحت داده‏های تحلیلی اطمینان حاصل می‏شد.
از مزایای استفاده از هوش تجاری می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
تسریع و بهبود فرایند تصمیم‌گیری
بهبود فرایندهای داخلی
شناسایی فرصت‌های جدید
دستیابی به مزیت‌های رقابتی جدید

0 پاسخ

ارسال دیدگاه

لطفاً دیدگاهتان را برای ما بنویسید
(با تکمیل فرم زیر، دیدگاه شما ثبت و به زودی منتشر خواهد شد).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *