آیا BPMN به تنهایی کافی است؟؟؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که CMMN و DMN چطور با BPMN  ارتباط  برقرار خواهند کرد؟ و شاید از این موضوع بی اطلاع باشید که قرار نیست CMMN  و DMN  جایگزینی برای BPMN باشند، بلکه این  استانداردها، هر سه مکمل یکدیگر  هستند.

زمانی که شما می خواهید فرایند های کسب و کار را از قبل پیش بینی کنید، BPMN  ابزار بسیار خوبی است. (البته فرایند هایی که قابل پیش بینی هستند) و یا زمانی که قصد بهبود دادن فرایند های پروژه را دارید. اگر شما BPMN را به طور کامل درک کرده باشید، به سادگی می توانید یک نمودار فرایند بسازید که به راحتی قابل خواندن بوده و به طور مستقیم در موتور فرایند اجرا می شود.

با این حال BPMN همواره بهترین راه حل نخواهد بود، چرا که ممکن است فعالیت ما، فعالیتی ساختار یافته نبوده و از نوع Case باشد.  مورد  و وظیفه دو چیز متفاوت هستند. برعکس مورد که یک نتیجه و خروجی کاری هست، وظیفه یک تکلیف است که در لحظه مشخص می شود و باید انجام شود. مورد، مجموعه‌ ای از وظیفه ها را مدیریت می کند که منجر به یک حاصل کاری معنی دار خواهد شد. مورد یک فرایند نیست، در حقیقت مورد بخشی از یک کار هست که نیاز است انجام شود و فرایند، یکی از راه هایی هست که باعث می شود آن کار کامل شود. بیشتر کارها بزرگتر از یک فرایند ساده هستند، بنابراین بیشتر مورد ها دارای چندین قطعه فرایند هستند که با یکدیگر انجام می شوند.

در مدیریت موارد، استاندارد هایی مثل CMMN وجود دارد که با استفاده از آن می توانید فعالیت های خود را مدل سازی و اجرا کرده و آن را با BPMN ترکیب کنید تا در نهایت یک مدل فرایند کسب و کار کامل داشته باشید.

همواره به یاد داشته باشید که قوانین کسب و کار یا همان Business Rule ها ، نبایستی در قالب  دروازه های BPM  و جریان های شرطی منعکس بشود و این قوانین مربوط به جداول تصمیم گیری هستند، با این حال می توانند که توسط تحلیل گرها استفاده شده و در موتورهای فرایند اجرا بشوند-یک موتور استنتاجی- که با استاندارد DMN نیز سازگار است.

هر سه این استانداردها توسط OMG ارائه شده و ترکیب معنایی آن ها بسیار روشن و دقیق است و این تمامی آن چیزی است که بایستی در هر BPMS انجام شود.

در مقالات بعدی به شرح مفصل CMMN و DMN می پردازیم و هر سه استاندارد را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.

همچنین به برخی سوالات که ممکن است در رابطه با آنها وجود داشته باشد پاسخ خواهیم گفت.

0 پاسخ

ارسال دیدگاه

لطفاً دیدگاهتان را برای ما بنویسید
(با تکمیل فرم زیر، دیدگاه شما ثبت و به زودی منتشر خواهد شد).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *